Thursday, February 24, 2005

Blåsa i påsen

Imorse var det storrazzia på Torpavallsgatan. Fem konstaplar stoppade all trafik på väg mot Munkebäcksmotet. Själv blev jag stannad och fick ställa mig kö för provtagning. Stängde av motorn och stoppade ned handen i bakfickan för att kränga fram plånboken. Det gick lite si och så med att få fram plånboken, så jag gjorde kardinalfelet. Jag tog av mig säkerhetsbältet! Nu fanns det ingen bevisning kvar att jag kört enligt trafiksäkerhetsnormerna. Konstapeln kom framemot mig och jag vevade långsam ned sidorutan. Jag väntade på dödstöten, men istället så fick jag ett glatt "God morgon!" till svar. Jag hade råkat ut för en trevlig trafikpolis, som inte heller blev skitsur när jag misslyckades med att blåsa tillräckligt första gången. Kanske var för att hon var ung och fortfarande tyckte det var roligt och spännande att genomföra nykterhetskontroller eller så var det för att hon precis hade haffat en äldre man i Volvo V70 eller så var hon en genuint trevlig polis.

No comments: