Monday, February 13, 2006

Aktier verkar svårt

Förra veckan öppnade jag konto på aktiedirekt för att bli börshaj, stinsmössan var inköpt och jag började med att haussa aktier här på bloggen. Jag talar förstås om Vatteninlägget. Ett subtilt marknadsföringsknep från min sida. För att sprida riskerna lite så investerade jag inte bara i vatten utan också i Wedins Skor. Jag köpte dem för 39,80 och var glad när jag läste i lördagens tidning att de var värda 44 kr. Döm av min förvåning när jag kollade min portfolio nu på morgonen. Aktien hade sjunkit till 14,75!
Hur kan den sjunka så mycket? Jag fattade ingenting och började kolla kursens utveckling. Det visade sig att den aldrig varit över 15 kr. Hade jag drömt allting? Eller hade jag skrivit helt fel i min köporder. Jag fick kalla in Johan på problemet och han fick fram via sin aktiemäklare att det hade skett en nyemission och att varje aktie berättigade till ett köp av 5 aktier för 8,50. Detta innebär en rejäl utspädning och således så innebär 14,75 en ganska juste kurs och mina besparingar är inte förlorade. Dock måste jag ju köpa en massa nya aktier.

No comments: