Sunday, October 15, 2006

Vinteräpple

Plockade en korg full av äpple sist jag var i Svanhult. Plockade även några päron och lade på toppen. Sedan lade jag in dem i matkällaren och tänkte plocka fram dem när julen nalkas.
Idag fick jag lite undanplockningsmani, bland annat har jag plockat bort lite sportutrustning som hör sommaren till, jag tog inte fram skidorna. Dessutom så passade jag på att ställa ner en hink som jag använder vid safttillverkning i matkällaren. Jag kontrollerade frukten och nästan alla päron hade ruttnat. Även en del av äpplena var angripna. Jag har nu slängt alla äckliga frukter och sitter nu på en ansenlig mängd äpplen, som har mognat lite för tidigt. Kanske beroende på den varma hösten eller så ville de bara jäklas. Problem kvarstår dock. Får nog ta och göra äpplekaka och ha en äpplekakabjudning. Någongång i veckan blir väl bra? Skriv nedan när du kan!

12 comments:

Anna said...

Åhh, äppelkaka! Gottegrisarna Anna och Erik är på :) Problemet är bara att vi nog tyvärr inte har vägarna förbi Göteborg i veckan... Skulle det vara så att du mot förmodan har vägarna förbi Habo är dock både du och äppelkakan varmt välkomna hit!

Anonymous said...

Jag är intresserad och skicklig på kakätning! Framförallt på onsdag efter kl 18.

Anonymous said...

Jag är i Tyskland måndag till torsdag så till helgen hade jag kunnat tänka mig att äta stora mängder äppelkaka. Har ett par bra recept. :)

Shades said...

Jag kakar gärna på onsdag. Eller på helgen. Vi borde för övrigt också titta till ljusen i Alingsås.

Mr Marpe said...

Vad säger du Steffe? Kan du på lördag?

Anonymous said...

Jag hoppas på besked om lördag snart. Kanske rentav här under.

Anonymous said...

Hejhej!
Jag vill också ha kaka!
Åsågått! :)

Eventuellt kommer föräldrarna på besök i helgen, men jag vet inte riktigt vilken dag än. Men kvällarna är säkert fria. Jag får återkomma/anpassa mig. Fredagkväll funkar för mig också, om det alternativet finns...

Mr Marpe said...

Fredag gå väl bra. Vad säger ni om det?

Shades said...

Fredag är en underbar dag att smaka kaka på.

Mr Marpe said...

Eller lördag framåt kvällningen? Kan alla då?

Anonymous said...

Lördag på kvällen funkar utmärkt. Vi ska till IKEA på dagen med föräldrarna, så vi kan behöva lite äppelkaka på kvällen :)

Anonymous said...

vi kommer, dock lite senare då jag ska se FBK käka indianfrukost vid 15-tiden.